آموزش اسمبل کامپیوتر

در آموزش اسمبل کامپیوتر با تک تک قطعات درون کیس آشنا شده و میتوانیم بهترین سیستم را باتوجه به نیاز خود فراهم کنیم. در اصل سیستمی که برای کار طراحی ویا کار انیمیشن و حتی کار تایپ فراهم میشود متفاوت است. اگر یک کامپیوتر چند منظوره میخواهیم باید با توجه به ظرفیت پردازنده و حافظه آنرا آنالیز کنیم تا بهترین کیفیت و خروجی را از سیستم ببریم.

آموزش اسمبل کامپیوتر و شناخت قطعات کیس

برای اینکه کامپیوتر طول عمر درستی داشته باشد و صدای لرزش در حین کار ندهد لازم است از پایه کار را اصولی و درست انجام دهیم. آموزش مونتاژ کامپیوتر در حین سادگی نیاز به دقت نیز دارد. البته کسانیکه میخواهند وارد تعمیرات کامپیوتر و یا لپ تاپ شوند لازم است که مقادیر اولیه نصب و راه اندازی کامپیوتر را بدانند.

نصب پردازنده روی مادربرد

جهت نصب پردازنده کامپیوتر باید cpu را از لبه هایش در دست بگیریم و به گوشه های ردیف پین های آن نگاه کنیم , یک یا دو تا از گوشه ها باید پین های کمتری از بقیه داشته باشند. سپس به سوکت روی مادربورد نگاه می کنیم و گوشه هایی که مشابه با گوشه های تک cpu است را شناسایی می کنیم. سپس در سوکت های مادربرد بازوی کوچک را بلند کرده و به نزدیک سوکت مادربورد برده و به آرامی با هم خط کردن گوشه های مناسب cpu را در سوکت قرار می دهیم. در هنگام داخل کردن cpu از فشار استفاده نمی کنیم. اگر این گونه نشد، اطمینان پیدا می کنیم که بازوی آزاد سازی سوکت کاملا بلند شده باشد و گوشه های تک cpu با گوشه های مربوطه در سوکت، تطابق داشته باشند .سپس بازو را به پایین فشار داده و مطمئن می شویم که آن را در جای درست خود چفت کرده ایم.

سپس فن cpu را اضافه می نماییم. برخی از کولر های cpu، نوارهای گرمایی از قبل تعبیه شده دارند که در جایی قرار دارد که در تماس با cpu است . اگر کولر از این گونه بود، هر گونه پوشش محافظ را جدا می کنیم. سپس مقدارکمی از خمیر سلیکون را در وسط cpu پخش می کنیم.

نصب حافظه

مادربوردها دو ، چهار یا بیشتر اسلات رم دارند که معمولا نزدیک cpu هستند. باید توجه کرد که نمیتوان انواع گوناگون RAM را ترکیب و تطبیق ساخت.
برای نصب حافظه، اطمینان پیدا می کنیم که ماردبورد بر روی سطح صافی قرار دارد و هیچ چیزی زیر آن قرار ندارد. هر سوکت DIMM یک قلاب (گیره قفلی) در هر انتهای آن خواهد داشت تا اتصال حافظه را وقتی درون آن قرار دارد مستحکم کند. به گیره های قفلی ضربه سبک و ناگهانی وارد می سازیم تا باز شوند. DIMM ها را یکی یکی وارد می سازیم . شکاف های بر روی لبه DIMM ها را با برآمدگی در سوکت DIMM مرتب می سازیم .فشار مساوی بر کل محل وارد می سازیم تا با صدای تیک شدیدی به جای خود بیفتد. معمولا رم ها را بصورت دو تایی نصب میکنند تا قابلت دوال چنل رم فعال شود تا کارایی خوبی در سیستم عامل داشته باشیم.

روش نصب مادربرد کامپیوتر

برای نصب یک مادربرد به ابعاد آن نگاه میکنیم. کیس را خوابانیده و درپوش کناری آنرا بر میداریم. مادربرد را به سینی داخل کیس نزدیک کرده و جاهای پایه های آنرا بذهن میسپاریم. سپس از پایه های برنجی برای نگهداری مین برد استفاده میکنیم. مین برد را روی این پایه ها قرار میدهیم. سعی کنید تمامی پایه ها که معمولا ۶ پایه است را زیر مین برد داشته باشیم. کمتر بستن ان باعث تاب برداشتن مین برد در زمان طولانی میشود.
روی هر پایه واشر پلاستیکی گذاشته و پیچ ها را ضربدری محکم میکنیم. دقت کنید که پیچ زیر مین برد جا نماند و یا اینکه اتصال به بدنه نداشته باشد. از پشت کیس در هنگام بستن مین برد پورت کیبورد و موس و یو اس بی را تنظیم کنید.
جلوی داخل کیس تعدادی سیم بیرون زده و دارای کانکتورهای کوچکی است که دارای برچسب هایی مثل " Power SW " و " Power LED " و " hd led " و "Speaker" و احتمالا چیز های دیگری میباشد . بیشتر مادربوردها دارای قالب های کوچک پین مخصوص این کابل ها می باشد . کتابچه مادربورد دارای دیاگرامی است که نشان می دهد که هر کدام از این ها به کدام یکی تعلق دارد. البته این موارد روی مین برد نیز نوشته شده است.

اتصال کارت گرافیک VGA

بیشتر مادربود ها دارای كارت گرافیک آنبورد هستند كه روی خود مادربورد میباشد. البته میتوان از ان استفاده نکرد و کارت گرافیک مجزا روی اسلات PCIx یا VGA نصب کرد. حتی مادربرد های جدید تا سه کارت گرافیک را ساپورت میکنند.

نصب کابل دیتا SATA

مین برد های جدید دارای سوکت SATA و SATA 2 و SATA 3 هستند. به این سوکت ها هارد دیسک و درایو متصل میشود. سعی کنید اگر دو تا هارد یا بیشتر دارید بترتیبی که روی مادربرد نوشته شده انها را به یکدیگر متصل کنیم. کابل ها را با بست کمربندی منظم ببندیم تا داخل کیس بهم ریخته نباشد.


ست کردن باس مادربرد،‌ باس پردازده و باس رم بسیار مهم است. در هنگام خرید این قطعات دقت کنید باس هر یک عین هم باشد. یکسان بودن BUS رم و سی پی یو روی مادربرد باعث کارایی عالی سیستم عامل میشود. در اموزش تعمیرات کامپیوتر سعی کرده ایم بیشتر در اینباره توصیح دهیم. در اصل باس درگاه ورود اطلاعات قبل از پردازش است. یکی بودن انها با یکدیگر باعث پردازش یکسان میگردد.

نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
0 رای 0 از 5

نظرات