آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه

نصب دوربین های مداربسته تحت شبکه با توجه به تفاوت کلی سیستم مداربسته شبکه با سیستم آنالوگ تا حد زیادی با سیستم های آنالوگ متفاوت است. سیستم مداربسته IP بر خلاف نسل قبلی خود ، سیستم مداربسته آنالوگ دارای تفاوت هایی در کابل کشی و روش انتقال اطلاعات می باشد. تصاویر دوربین مداربسته IP به صورت داده دیجیتال بر روی بستر شبکه به دستگاه ذخیره سازی اطلاعات انتقال می یابد که در این مقاله روش نصب دوربین مدار بسته را آموزش می دهیم.

بررسی گام به گام روش های نصب دوربین های مداربسته تحت شبکه

این بخش برای نصاب دوربین و نصاب سیستم های امنیتی حائز اهمیت است. مهارت در تنظیمات دی وی آر و طریقه ست کردن آن پیش نیاز این بخش است. اگر بخواهید در نصب دوربین های IP نیز مانند دوربین های آنالوگ مهارت عالی کسب کنید اطلاعات خود را درباره مهندسی شبکه نیز افزایش دهید. برای نصب دوربینی که به سرور نصب میشود و میخواهید بصورت وایرلس از آن تصویر بگیرید لازم است که اطلاعات شبکه داشته باشیم.

اطلاعات پیش از نصب دوربین مدار بسته

پیش از اینکه آموزش نصب دوربین مدار بسته را آغاز کنیم به بررسی برخی نکات در این زمینه می پردازیم که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم. دو عامل مهم باید پیش از طراحی سیستم مداربسته باید مد نظر قرار داده شود. اولین مورد انتخاب نوع تغذیه دوربین های مداربسته است. شما در این انتخاب دو گزینه متفاوت دارید:

تغذیه دوربین ها به صورت POE: در این حالت دوربین ها از طریق کابل شبکه تغذیه می شوند. 
تغذیه دوربین ها به صورت مستقل: در این حالت شما از منبع تغذیه مجزا و کابل برق برای تغذیه دوربین ها استفاده می کنید.

انتخاب مهم دوم در رابطه با نحوه ضبط و نوع دستگاه سرور انتخاب شده برای سیستم مداربسته است. شما در این انتخاب با چندین گزینه مواجه هستید.

نحوه نصب دوربین های مدار بسته IP

  • در حالت اول که ساده ترین و بی دردسر ترین روش نصب سیستم مداربسته شبکه است شما تمامی دوربین ها را از طریق سوئیچ (در صورت POE بودن NVR به سوئیچ نیازی نخواهد بود) به NVR متصل کرده و در هارد نصب شده در NVR ضبط می کنید. تصاویر نیز با اتصال یک نمایشگر به دستگاه NVR قابل مشاهده است. این حالت نزدیک ترین روش نصب دوربین های شبکه به دوربین های آنالوگ است.
  • استفاده از NVR به عنوان ضبط کننده و پخش کننده
  • حالت دوم نیز تا حد زیادی مشابه روش اول است با این تفاوت که در این حالت نیاز به مشاهده دوربین ها از طریق شبکه نیز وجود دارد. در این حالت با اتصال یک یا چند کامپیوتر به شبکه و نصب نرم افزار Client بر روی دستگاه ها شما قادر به مشاهده تصاویر دوربین ها در آنها خواهید بود.
  • حالت سوم استفاده از یک کامپیوتر یا سرور برای ضبط و پخش دوربین هاست. سرور وظیفه ضبط و پخش تصاویر دوربین ها را بر عهده خواهد داشت. البته در این حالت نیز شما می توانید از کامپیوتر های دیگر شبکه برای دیدن یا ضبط تصویر استفاده کنید.
  • حالت چهارم اتصال مستقیم یک دوربین شبکه به کامپیوتر یا مودم است. این حالت تنها در صورتی که نیاز به یک دوربین در شبکه داشته باشیم قابل انجام است.
  • تجهیزات مورد نیاز
  • دوربین مداربسته تحت شبکه: دوربین مداربسته شبکه یک تجهیز تحت شبکه است که تصاویر را دریافت کرده و وارد شبکه می کند.
  • سوئیچ شبکه: در سطح اولیه بیشتر نقش یک انشعاب را در سیستم مداربسته شبکه دارد. در صورتی که نوع سوئیچ POE باشد تغذیه دوربین ها را نیز انجام خواهد داد.
  • دستگاه NVR یا سرور: دستگاه NVR یا سرور وظیفه ضبط و پردازش تصاویر در سیستم مداربسته را برعهده دارد.
  • هارد دیسک: هارد دیسک در NVR یا سرور نصب می شود و محل ضبط تصاویر و اطلاعات سیستم مداربسته است.
  • کابل شبکه: کابل شبکه وظیفه متصل کردن اجزای مختلف سیستم مداربسته شبکه را برعهده دارد. در صورت POE بودن سوئیچ یا NVR، کابل شبکه وظیفه انتقال برق تا دوربین ها را نیز برعهده دارد.
  • کابل برق (در صورت POE نبودن): در صورت POE نبودن سوئیچ ها یا NVR، از کابل برق برای انتقال برق تا دوربین ها استفاده می شود.
  • منبع تغذیه (در صورت POE نبودن): در صورت POE نبودن سوئیچ ها یا NVR، از منبع تغذیه برای ایجاد ولتاژ مناسب دوربین ها استفاده می شود.

تجهیزات نصب: تجهیزات نصب دوربین مداربسته شامل تمامی ادوات مورد نیاز کابل کشی و نصب تجهیزات مانند داکت، لوله، فلکسی، پایه و ... میشود.

مراحل نصب دوریبن مداربسته آی پی

آموزش نصب دوربین تحت شبکه به NVR
نصب دروبین تحت شبکه به NVR کار بسیار ساده ای است. بیشتر NVR های امروزی Plug and play هستند و با وصل کردن دوربین به آنها شما میتوانید تصاویر را به سادگی ببینید.
آموزش نصب دوربین تحت شبکه به کامپیوتر
برای نصب دوربین مداربسته به کامپیوتر روش های متفاوتی با توجه به انواع برندهای دوربین مداربسته وجود دارد.
(در صورت POE نبودن سوئیچ) دوربین ها را به منبع تغذیه متصل کنید.
دوربین را از طریق کابل شبکه به سوئیچ متصل کرده و سوئیچ را به کامپیوتر متصل کنید.
نرم افزار IP Finder یا نرم افزار مشابه برای پیدا کردن دوربین ها را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. 
با استفاده از نرم افزار IP Finder شما میتوانید آدرس IP دوربین خود را مشاهده کنید.
آدرس IP تمامی دوربین ها را به رنج آدرس موجود در شبکه تغییر دهید.
نرم افزار CMS یا PCNVR مرتبط با دوربین ها را بر روی کامپیوتر نصب کنید.

نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
0 رای 0 از 5

نظرات