اشکالات عمومی دوربین عکاسی

برای شروع کار تعمیرات دوربین لازم است مطالبی در اینباره بدانیم. خیلی از کسانیکه تازه کار تعمیرات دوربین عکاسی و تعمیر دوربین فیلمبرداری را شروع کرده اند لازم است تا با اینگونه سوالات آشنا شوند. البته توصیه میکنیم که برای یادگیری بهتر و کسب تجربه بیشتر نزد تعمیرکاران قدیمی کارآموزی انجام دهند.

اشکالات متداول دوربین عکاسی

همانطور که اعلام شد برای اینکه تعمیرات دوربین را شروع کنیم و یا در ابتدای کار هستیم لازم است با یک سری مسائل عمومی که برای اکثر دوربین ها بوجود می آید را بشناسیم. این کمک میکند که بدانیم باید به چه صورت رفتار کنیم.

بررسی عیوب دوربین

مشکل نداشتن تصویر از ال سی دی: در اکثر دوربینها این مشکل اپیدمی شده و به علت باز و بسته شدن مکرر پنل ال سی دی باعث قطع شدن کابل میشود و از ال سی دی تصویر نداریم یا قطع و وصل میشود که با تعویض کابل و لولا مشکل حل میشود

نداشتن تصویر از ال سی دی و خروجی کابل ارتباطی به تلویزیون: در چنین مواقعی دیگر مشکل از کابل یا خود ال سی دی نیست چون از هیچ خروجی تصویر نداریم و حتی ضبط نمیشود نتیجه میگیریم که مشکل از سی سی دی یا ورودی تصویر است که اطلاعات تصویر را برای ما دریافت نمیکند و این مشکل میتواند از المانهای داخل لنز و حتی مدار پردازش تصویر نیز میباشد که برای رسیدن دقیق به اشکال باید با ابزار مخصوص عیب یابی شود.

تاچ پنل عمل نمیکند: این مشکل اکثرا از خود ال سی دی یا کابل ال سی دی و یا برد داخلی ال سی دی میباشد.

تصویر داریم ولی شطرنجی و فریز میشود: این حالت مربوط میشود به چیپ گرافیک دستگاه که باید ریبال شود. البته بحث ریبال و چگونگی رسیدن به این اشکال شامل مسیر یابی برد دوربین و نحوه ولتاژ گیری است. آموزش تعمیر دوربین مستلزم دانش فنی و تجربه میباشد.

تصویر در حالت کمرا یا رکورد مات است: رنگها بهم ریخته، سیاه، کرکره ای یا موارد این چنین است که معمولا مشکل از سی سی دی است.

کدهای خطای ظاهر شده در روی نمایشگر: معمولا بخش مشکل دار را معین میکند و گاهی نیز نمیشود فقط به ان کد کاملا توجه کرد زیرا خرابی بعضی از قسمتها باعث از کار افتادن بخش دیگری میشود که کد بخش دیگری را فعال میکند. در دوربین های مختلف سونی، کنان، نیکون و دوربین فوجی هر یک از این کدها متفاوت است.

لنز دوربین گیر کرده یا به سختی باز و بسته میشود: هر گاه داخل لنز شن ریزه وارد شده باشد یا ضربه خورده باشد دچار چنین مشکلی میشود که معمولا با پیغام خطا دوربین خاموش نیز میشود.

باطری دوربین روی خود دوربین شارژ میشود که جدیدا شارژ نمیکند: این مشکل در ۹۵ درصد مواقع از خود باطری است و گاها خود دوربین اشکال دارد که میتواند از مدار الکترونیکی یا دیتاهای ان باشد.

تصویر از ال سی دی بهم ریخته است: این مشکل از خود ال سی دی یا کابل یا دیتاهای ان میباشد (منظور از دیتا اطلاعات کنترل کننده دوربین که تمامی دوربین توسط این دیتا ها عمل میکنند و به انها مدار ای وی ار یابه عبارتی الکترونیک واریال رسیستور است، که طبق این فرامین دوربین تنظیم دقیق میشوند). این تنظیمات کاملا تخصصی بوده و طبق ابزار مخصوص قابل تغییر است.

تصویر دیده شده در دوربین در حالت کمرا فوکوس نیست یا واضح نیست: در چنین مواردی مشکلات متفاوتی وجود دارد مانند خرابی موتور فوکوس یا لنز یا تنظیم نبودن دیتاهای مربوط سی سی دی و لنز

وقتی عکس میگیریم تصویر کیفیت خوبی ندارد: این مشکل از لنز سی سی دی یا برد است که پس از بررسی میتوان حوضه اشکال را معین کرد.

دوربین مموری کارت را شناسایی نمیکند: اکثر اوقات یا مموری خراب شده یا ویروسی شده و یا مسیر کانکتورهای کارت خوان خراب شده است.

تصویر سیاه وسفید است: این مشکل از پردازش رنگ است که المانهای مختلفی از جمله بخش کروما مشکل دارد.

کلید پاور فقط در وضعیت کمرا یا پلی عمل میکند: این مشکل مربوط میشود به خرابی پنل سویچ پاور که اکثرا غیر قابل تعمیر است و باید تعویض شود.


موارد اعلام شده در تعمیرات دوربین جهت اطلاعاتی است که یک تعمیرکار دوبین که تازه کار خود را آغاز کرده است لازم است. آموزش تعمیر دوبین شامل بخش هایی شامل آموزش تعمیر دوبین عکاسی ، آموزش تعمیر دوربین فیلمبرداری و آموزش تعمیر دوربین مداربسته میباشد.

لازمه اینکه یک تعمیرکاری دوربین مجاز باشیم داشتن دانش تخصصی در همه این موارد است.

نسخه مناسب چاپ
تاریخ انتشار:
5 رای 1 از 5

نظرات